Guide i Thailand - part 1

Guide i Thailand – part 2

De første 2 uger i Thailand var fantastiske! Jeg mødte hele guideteamet (vi havde 1 i Patong, 1 i Kata/Karon og 1 i Kao Lak. Der var også 2 guider i Krabi men dem havde vi ikke så meget med at gøre).
Det var nogle lange og hårde dage, men det var også nogle af de bedste i mit liv! Hvem vil ikke gerne opleve alt Thailand har at byde på, og så gratis?! Det var faktisk en af grundene til at jeg søgte en guidestilling der! Jeg havde siddet i reservations-afdelingen 2 sæsoner før Thailand, så jeg havde brug for at komme ud og opleve noget igen. Det bliver lidt kedeligt at sidde på et kontor hver eneste dag, og eftersom Thailand var en ny destination for mig, havde jeg allermest lyst til at komme ud og se og lære alt det jeg kunne!

Vi var blandt andet på udflugt til Phi Phi Islands, hvor jeg året før havde været med Julie. Udflugten var selvfølgelig anderledes, men det var bare så mærkeligt og skønt på samme tid, at være tilbage igen! Phi Phi Islands er virkelig et must hvis man kommer til Thailand.
Vi blev hentet af en minibus, som kørte os til havnen hvorfra båden gik. Det tog vel ca. 1 time at sejle til første stop som var Maya Bay. I har måske set filmen “The Beach” med Leonardo DiCaprio, som blev indspillet her. Mig og Julie var der året før, inden de lukkede stranden ned, men nu er det kun muligt at sejle ind i bugten og se stranden og naturen derfra. Bagefter sejlede vi til Pileh lagune på den anden side af klipperne. Jeg ville ønske vi kunne have snorklet der, for WAUW det var flot!! 😀
Vi stoppede også nogle steder hvor vi kunne se aber og fugle. Jeg tror de steder hed Monkey bay og Viking Cave eller noget i den stil. Da vi sejlede videre holdt vi snorkelstop nogle steder, så man også kunne komme i vandet.

Bagefter sejlede vi til Bamboo Island hvor vi spiste frokost på stranden. Vi fik også tid til at sole og bade her.

En anden fantastisk udflugt vi var på, var den der gik til Phang Nga. Det var en lang og hård dag med utrolig meget information, men det var også den vi lærte rigtig meget af!
Vi stoppede først ved en gummiplantage, hvor de viste hvordan man producerer gummi, og hvordan det senere hen bliver lavet til fast gummi. Gummien kommer nemlig i flydende form fra et træ, og det bliver så efterfølgende omdannet til hård gummi som vi kender det. Bagefter kørte vi til Wat Suwan Khuha templet (grottetemplet) hvor der løber en masse makakaber rundt, og hvor man kan blive velsignet af en munk.
Så kørte vi til en lille havn, hvorfra vi skulle videre med longtailbåd. Turen her var så smuk!! Vi sejlede rundt inde i mangroveskoven blandt alle klippeformationerne, besøgte Koh Pin Kan aka James Bond Island (virkelig overrated!! der er alt for mange kinesere og alt for trangt!) for til sidst at besøge Koh Panyee. Koh Panyee er en muslimsk fiskerby bygget på pæle! Altså seriøst, byen er bygget op på pæle! Hvor sygt er det ikke lige 😀
Her kunne man blandt andet besøge den lokale skole, gå en tur på markedet, eller gå rundt og se hvordan “husene” ser ud. Man kunne se, at når der var tidevande, så kom vandet helt op til gulvene. Det må være ret vildt at bo sådan et sted, og ikke vide om man pludselig ligger i en vandseng. haha

Efter vi havde spist frokost der, sejlede vi tilbage til havnen. Herfra tog vi bussen og kørte mod Phuket igen. På vejen tilbage stoppede vores AC med at virke, så vi måtte holde ind på en tankstation. Det var så sindssygt varmt! Jeg tror det var omkring 35-40 grader, så I kan forestille jer hvor ulideligt det var at sidde i en bus.
Jeg tror vi var på tankstationen i 30-45 min., men det var helt okay, for så kunne vi lige forsyne os med nogle toasts. Haha! Jeg ved det lyder mærkeligt, men de laver sygt gode toasts i Thailand. Især dem fra 7-eleven!! Trust me 😀

Sidste stop på turen blev en cashewnødfabrik. Her så vi hvordan man laver cashewnødder, og vi fik lov til at smage på alle de forskellige varianter de havde. De havde virkelig mange mærkelige smage! Den med chokolade var selvfølgelig bedst. Haha

Wat Suwan Khuha / Grottetemplet. Man ser indgangen til grotten foran os.

Den sidste udflugt jeg vil fortælle om, er en lidt mere kulturel tur. Vi kørte ind til Chalong, som er en by tæt på Phuket Town. Her besøgte vi templet Wat Chalong (Wat betyder tempel, så mange templer man besøger hedder Wat + byens navn).
Her var jeg også med Julie året før, men denne gang blev jeg guidet. Det er helt sikkert noget jeg vil anbefale hvis man har tænkt sig at besøge et tempel for første gang. Vores lokalguide Cee fortalte os rigtig meget om munkene og deres liv, samt hvordan man skal opføre sig på disse hellige steder.
Efter vi havde gået rundt og set alle templerne, kørte vi videre til en Juvelbutik (Gems Gallery). Det var ikke så kulturelt, men her så man hvor de forskellige juveler og sten kommer fra i verden, og hvordan de bliver forarbejdet og omdannet til smykker. Man kan også købe smykker der i deres taxfreebutik, så man får noget af beløbet tilbage i lufthavnen når man skal hjem.

Bagefter kørte vi til Soi Romanee. Før i tiden kom mange kinesere til Phuket for at arbejde i tinminerne. De fleste af dem boede på Soi Romanee, så arkitekturen her er meget anderledes i forhold til de thailandske bygninger/huse. Der var lokalmarked da vi kom, så vi gik bare rundt og så lidt på alle boderne.
Utroligt fin gade! Faktisk et af mine yndlingssteder, og noget som jeg anbefalede næsten alle mine gæster at besøge.

Bagefter kørte vi til Phuket town og gik rundt på deres Night Market. Udflugten startede omkring 12-13 tiden, så vi var fremme på markedet om aftenen. Her fik vi vist 2 timer til at gå rundt og købe ting samt finde noget aftensmad.
Wow! Virkelig wow! De havde så mange mærkelige og klamme ting derinde. Maden lignede seriøst noget fra de her restaurant-spil man kan downloade på telefonen. hahaha

Man kunne også købe kakerlakker og græshopper og andre små dyr. Det var virkelig en oplevelse! Jeg er ked af at jeg ikke tog derind flere gange i løbet af sæsonen, for det var virkelig interessant og man kunne finde en masse billige ting!

Så hvis du kommer til Phuket, så besøg deres natmarked!

Vi var som sagt på alle vores udflugter, men det bliver nok lidt tungt at læse om dem alle sammen på én gang. Så jeg fortæller om nogle af de andre på et senere tidspunkt!