Guide i Thailand - part 2

guide i thailand – part 3

Okay jeg kan godt se på det hele, at der kommer flere indlæg om Thailand end jeg lige havde regnet med! hahaha 😀 you have been warned!

Vi var som sagt på rigtig mange fede udflugter de 2 første uger, og det var også der vi skabte det bånd vi stadig har den dag i dag! Jeg fik så mange venner den sæson, og jeg er sikker på at de andre også vil sige at det var en skide fed vinter vi havde! Jeg har arbejdet for firmaet i 6 år, og det er kun 2 gange jeg har haft sådan et fantastisk team.

Hverdagen begyndte, og det blev nok lidt hårdere end jeg havde regnet med. Jeg kom selvfølgelig også fra en stabstilling hvor man arbejder 9-18, og så har man fri når man har fri. Men som guide har du stort set aldrig fri! Helvete 😀 Vi arbejdede ca. fra 8.00 eller 8.30 til 20-21.00 hver dag!!
Min stilling var 50% almindelig guide og 50% CC (contact center hvor man sidder på tlf/sms/mail og hjælper gæsterne), så jeg sad altså både på kontor og var ude på hotellerne og i lufthavnen. Jeg havde sagt til min manager at jeg helst ikke ville køre udflugter, for det er ikke lige min stærke side, så det gjorde jeg faktisk ikke en eneste gang. Jeg fortryder det nok en lille smule nu, for der er så mange ting man kan fortælle om i Thailand, så det gør det meget nemmere at være guide på en udflugt. Vi har også rigtig mange gæster i Thailand som aldrig har været der før, så de er faktisk interesserede i det man fortæller – ikke ligesom de gæster på Gran Canaria, som har været der 40 gange før og bare kommer til velkomstmøde for at se om guiderne ved noget (og stille 100 spørgsmål om noget de godt ved). Hvis du er en af de gæster jeg snakker om, så LAD VÆR 😀 hahah. Det er skide irriterende!

Her ser I mig og Dani, min bedste ven som jeg har snakket om tidligere. Vi står udenfor Sunprime og jeg tror vi lige havde sat vores nyankomne gæster af, og stod og ventede på at vores kollega skulle hente os.
Hvis I ser godt efter kan I se at jeg har en prik lige imellem øjenbrynene. Altså jeg sidder og griner så meget nu mens jeg skriver det her! hahahah. Det var IKKE en bums, selvom man nok kunne tro det! Jeg havde været i Jungceylon (shoppingcenter) med Michelle en aften, og butikkerne var ved at lukke. Vi skulle lige ind i en sidste butik inden vi skulle hjem, og de havde allerede kørt det her gitterhalløj halvvejs ned foran butikken. Vi sneg os ind og jeg købte det jeg skulle, og i stedet for at lægge mine penge ned i pungen mens jeg stod stille, så gjorde jeg det selvfølgelig mens jeg gik ud af butikken, og BUM…. jeg gik ind i gitteret med panden først. Så jeg begyndte faktisk at bløde, så vi måtte gå rundt til andre butikker og spørge om papir. Vi gik ind i sådan en parfume/makeup butik og de troede vist at vi mente concealer eller noget i den stil, for de kunne ikke se blodet – jeg gik jo selvfølgelig og holdt på det så der ikke kom blod ud over det hele. Herregud! Måtte ligesom vise dem blodet før de fattede det. 😀
“Det tredje øje” eller “hinduprikken” blev der i flere uger efter. Fedt!

Jeg var heldigvis ikke den eneste der kom til skade den sæson. Michelle faldt og slog hovedet ned i en surferinstruktørs ben, så hun fik hjernerystelse og måtte på hospitalet. En anden pige gik ind i en glasdør og skadede næsen (ved ikke om den brækkede) – jeg husker at der skete flere mærkelige ting med hende, men kan ikke huske præcis hvad. Hun var bare altid uheldig! haha. Min manager blev stukket af en pilrokke da vi var ude på en øde ø, så han måtte sejles ind til fastlandet og på hospitalet hvor han fik modgift. Hans ben blev helt sort af giften! Han blev også bidt af en hund en anden dag, så han måtte få rabies-vacciner 7 gange mener jeg.
Der skete 100% også andre ulykker!

Vi oplevede også en lidt anderledes situation.. en ret vild en faktisk!
Det var vel i starten af sæsonen tror jeg. Vi havde været i Bangkok for at hente vores arbejdstilladelse, som er en lille blå bog med dit billede og en masse information. Vi skulle have den + vores pas med hver gang vi skulle arbejde i lufthavnen.
Jeg husker at jeg ankom til departure med min bus, og lige så snart jeg var kommet udenfor, kom min kollega løbende over til mig. Hun sagde jeg skulle gå over til vores manager med det samme. Jeg blev lidt irriteret og sagde at jeg måtte hjælpe gæsterne ind først, men hun sagde at det var vigtigt. Jeg gik over til ham, og han spurgte om jeg havde mit pas med tror jeg nok, men det havde jeg vist glemt. Upsi! Så husker jeg bare at han sagde FUCK! og så gik han.
Det viste sig så at immigrationspolitiet havde taget nogle af de andre guider med til deres kontor, og de fik ikke lov til at gå. Der var nogle problemer med vores arbejdstilladelse, så vi skulle alle sammen ind til dem og undersøges. Jeg ved ikke hvorfor eller hvordan, men mig og Mariann fik lov til at gå ned til arrival og tage imod vores svenske fly som ankom. Alle de andre måtte gå ned til politiet og vente på os. Nogle af dem havde siddet der siden de ankom til lufthavnen, mens de andre gik ned efter de havde sendt vores gæster afsted.

Dani blev kørt til lufthavnen af vores destinationschef for at hjælpe os, men da det tager ca. 1 time at komme dertil, havde vi allerede fikset det meste da han kom. Lidt dumt, for nu skulle han jo så også med ind til politiet! Vi gik derind og satte os med de andre, og her tror jeg vi sad i 2-3 timer. De som havde siddet der siden de kom, havde vel nok været derinde i 4-5 timer på det tidspunkt. ÆSJ!
Det endte med at vi kom ud og alt var i orden. Vores arbejdstilladelse var faktisk OK, men eftersom Thailand lige havde ændret i deres regler, og der stod Bangkok i vores blå bog, så vidste dem på Phuket ikke at vi måtte arbejde i hele Thailand. Så dumt! Men men, det var nu meget sjovt at prøve – selvom de egentlig kunne have sendt os ud af landet! 😀