Corona-planer

10 dage på Bali!

Jeg tænkte at jeg skulle skrive om min tur til Bali sidste år, for det var den bedste ferie jeg nogensinde har været på!
Jeg arbejdede i Thailand vinteren 18/19, så det var jo ikke svært at finde ud af hvor jeg skulle på ferie henne! Jeg og min veninde – som også arbejdede der for Spies – havde faktisk aftalt at tage til Bali før vi kom til Thailand. Vi arbejdede nemlig sammen i Kroatien nogle uger om sommeren, så da vi havde fået vores destier for vinteren, fandt vi ud af at vi skulle samme sted! Og så blev det hurtigt bestemt at vi skulle til Bali sammen 😀

Turen startede godt ud med at vi måtte tage en taxi til lufthavnen kl. 5 om morgenen, og taxichaufføren troede jeg var Michelle’s mor! MOR!!! Hun er 5 år yngre end mig, slap af! Han fik INGEN drikkepenge! haha
Vi skulle rejse via Malaysia, så turen tog ca. 5 timer i alt. Omkring 1 time fra Phuket til Malaysia, og lidt over 3 timer fra Kuala Lumpur til Denpasar. Vi landede om aftenen, så det var direkte ind i en taxi og til hotellet. Vi boede på Sense Sunset Seminyak i Seminyak, ikke langt fra byen.

Det var 4 stjernet hotel og jeg tror kun vi betalte ca. 1600 kroner hver for 9 nætter. Helt sindssygt billigt! Værelset var rigtig fint, og vi havde 24 timers roomservice, wifi, køleskab, balkon og AC. Der manglede ikke noget! De kom også med ris til mig en dag min telefon havde fået lidt for meget vand på sig, haha!

Her er linket til hjemmesiden hvor vi bookede direkte fra.

Første dag gik vi bare ind til byen som lå ca. 10-15 min. gang fra hotellet. Her fiksede vi simkort så vi havde data, og så gik vi lidt rundt i de forskellige butikker samt hævede penge.
Valutaen i Indonesien er jo helt syg! Hver gang vi skulle hæve penge hævede vi 1,5 mio! Det svarede ca. til 640 kroner! Jeg følte mig seriøst rig, specielt en aften hvor vi var ude og feste med nogle venner, for regningen blev omkring 3,5 mio. hahaha 😀

Efter det tog vi på Potato Head Beach Club. Dét kan jeg anbefale hvis I skal til Bali! Det er en af de mest populære beach clubs i Seminyak, og når man kommer dertil forstår man hvorfor. Man skal dog komme tidligt om morgenen for at være sikker på en liggeplads – de har både solsenge nede ved poolen samt tæpper på græsplænen bag ved. Det var gratis at ligge på tæpperne (hvis man fik plads) men det kostede hvis man ville have en solseng (jeg husker ikke hvor meget det kostede, men man kunne vist være 4 eller 6 personer på dem).

Vi brugte selvfølgelig det meste af tiden i baren hvor billedet er taget fra! haha. Baren gik rundt i en halvmåne, og man kunne også bestille mad. Det var sygt godt alt sammen!

Om aftenen havde vi besluttet os for at tage i byen! Vi startede med at spise på en restaurant som hedder La Favela, og så tog vi på en bar på den anden side af vejen. Vi havde skrevet med 2 australske fyre på Tinder, og vi skulle møde dem der. Haha! Åh nej 😀 de var faktisk rigtig sjove og hyggelige! Efter baren tog vi tilbage til La Favela som nu var en natklub (jeg mener de ændrer fra restaurant til natklub kl. 23). De havde endda en kæmpe jesus statue midt i det hele! Der var 3 etager, og inde i midten var man ligesom udendørs. Lidt svært at forklare, men det var så fedt!

Efter at have gået mange gange frem og tilbage til byen og til hotellet, besluttede vi os for at leje 2 scootere. Så var vi heller ikke afhængige af taxier eller scootertaxier når vi skulle nogen steder. Det var rigtig pinligt, for ingen af os havde kørt scooter før, så dem vi lejede dem hos ville først se os prøvekøre dem! Helt utroligt at de lod os leje dem, for det så IKKE godt ud 😀 Vi betalte omkring 300 kroner pr. scooter for nogle dage, så det vil jeg klart anbefale hvis man føler sig sikker i trafikken dernede. De kører jo i venstre side – hvilket vi heldigvis var vant til fra Thailand af.

Vi brugte en af dagene på at køre til Tanah Lot templet. Det tog måske 1 time at køre dertil, og det var gratis at komme ind. Der var også en masse små boder udenfor, så hvis man har lyst kan man købe Bali-tasker, tøj eller andet der.
Der var ikke så meget at se ved selve templet, men bygningerne og selve området omkring det var super flot. Jeg elsker den måde de dekorerer alting dernede.

Jeg har faktisk ingen gode billeder af Tanah Lot, men her er lidt fra området.

Vi kørte også til Monkey Forest hvor vi betalte ca. 80.000 IDR (35 dkk) for indgangen. Det var, som navnet angiver, en skov med masser af aber! Man kunne gå rundt så lang tid man ville, og der var også en masse templer man kunne se på. Jeg tror vi brugte 2-3 timer derinde, for det var så stort og flot! Det var dog også rigtig fugtigt, så jeg vil anbefale at tage let tøj på (dog ikke noget der viser knæ eller skuldre).
Michelle fik endda en abe på skulderen! Guud jeg var så misundelig, haha. Hvem vil ikke gerne have et billede med en abe på skulderen? 😀

Jeg havde, inden vi tog til Bali, googlet en masse og fundet nogle ting vi skulle se og opleve, og en af de ting var Bali Swing! Hvis I er på instagram og følger nogle af de her “travel influencers” så har I 100% set nogen gynge ude i junglen på Bali. Og det ville jeg da også!
Så Michelle førte an på sin scooter, hun havde nemlig sådan en holder til telefonen så hun kunne se på GPS’en imens. Jeg vidste godt at stedet lå omkring Ubud, som max skulle tage 1 time at køre til. Så da vi efter 2 timer stadig ikke var kommet dertil, og Michelle sagde at der stadig var 20km. tilbage, måtte jeg lige tjekke GPS’en. Og TAK GUD for at jeg tjekkede! hahaha. Der er nemlig 2 (mindst) steder man kan gynge, 1 i Ubud og 1 oppe nordpå øen. Og Michelle havde altså valgt at køre efter den på nordsiden af øen! Vi nåede at køre igennem piskende regn, tørre i solen igen, blive drivvåde igen, og så tørre igen, inden vi så begyndte at køre op af et “bjerg” hvor det blev ret koldt. Det var her jeg opdagede at vi var ude på en større omvej.

Vi valgte at køre hele vejen tilbage igen mod Ubud, og nåede til sidst frem til det rigtige sted. Vi betalte vist 500.000 IDR (ca. 215 dkk) hver for at komme ind på området. Man kunne prøve mange forskellige gynger, men der var også nogle fuglereder man kunne tage billeder i, og de havde malet sommerfugle osv. på væggene som man kunne posere foran. Det var altså en park designet for influencers, eller for folk som gerne vil være det!

På vejen tilbage fra Ubud kørte vi igennem små landsbyer og rismarker. Det var så hyggeligt og fint! Alle bygningerne dernede er udsmykket og dekoreret, og man ser tydeligt at størstedelen af befolkningen der er hinduer. De fleste i Indonesien er ellers muslimer, men på Bali er de fleste hinduer.
Det var også lettere at køre ad disse veje, for der var stort set ingen trafik, og vi fik set lidt mere af det lokale. Jeg vil faktisk anbefale dig, hvis du skal til Bali, at leje en scooter og køre ud i naturen/lokalområderne. Det er noget helt andet end at køre rundt inde i turistområderne.

Vi lejede scootere hos Bikago. De var utroligt professionelle og søde, og de testede os som sagt inden vi fik lov at leje dem. De ville være sikre på at vi faktisk kunne finde ud af det, så vi ikke kom galt af sted, og det gav mig en eller anden form for tryghed!
På deres hjemmeside kan I se hvilke scootere de har og hvad de koster. Man kan også bare gå ind i butikken dernede som vi gjorde 🙂

Jeg mødte faktisk også min gamle bedste veninde fra folkeskolen dernede. Det var så surrealistisk! Jeg havde ikke set hende i flere år forinden, og så mødes vi på en lille bitte Indonesisk ø. Hvad er chancen ligesom!?
Vi var i byen nogle gange med hende og hendes venner, og så brugte vi ellers bare tiden på at sole, gå rundt i byen, spise en masse god mad og slappe af på hotelsengen.
Vi havde opdaget en lille brownie-shop som lå tæt på hotellet, men vi ventede til en af de sidste dage med at købe noget derfra. Det var seriøst den største fejl vi lavede! Vi skulle have købt noget allerede den første dag, for NAAAM hvor var det godt!!!! Jeg drømmer stadig om den browniekage vi fik, og jeg SKAL have den igen næste gang jeg kommer til Bali 😀

I er velkomne til at skrive hvis I har nogen spørgsmål om Bali!
Det er det bedste sted jeg nogensinde  har været, og jeg er sikker på at jeg kommer tilbage en dag. Det er bare et spørgsmål om tid! Hvis du har overvejet det selv, så GØR DET! Du vil ikke fortryde det.